söndag 23 november 2014

Magiska åttan

Fick tips om en artikel i Familjemagasinet för några år sedan. Det handlade om Magiska åttan, ett sätt att träna in glosor, tabellträning mm. Man nyttja koppens neuromotoriska underlag för att lära sig "utantill"-kunskaper. Så här står det att läsa i artikeln:

NEUROMOTORISKT UNDERLAG
Kroppen består av olika system, alla med sin funktion och rytm. När varje system fungerar för sig och i samspel med varandra, är systemen i balans. Spädbarnet som ligger på golvet och tar tag i fötterna, lyfter nacken, gungar på alla fyra och så småningom kryper, utför naturliga och nödvändiga rörelser för hjärnans utveckling. Balans och kvalitet är färskvara varför våra system mår bäst av att stimuleras genom neuromotoriskt arbete hela livet.
MUSKLERNA
Våra muskler stimuleras av rörelser. Vårt inre muskellager skapar stabilitet och stimuleras av långsamma rörelser. Vårt yttre muskellager skapar mobilitet och stimuleras av snabba rörelser.
HJÄRNAN
Även hjärnan stimuleras av rörelser. Snabba rörelser och yttre uppmärksamhet stimulerar områden i hjärnbarken. Långsamma rörelser och inre uppmärksamhet stimulerar områden i hjärnstammen. Jämför exempelvis fotboll och Yoga.
KVALITETEN
Nervsystemet kopplar ihop kroppens olika system. Kvaliteten på nervbanorna och antalet förbindelser påverkar samspelet mellan hjärnans olika delar och resten av kroppen.* Beskrivningen är hämtad från metadisciplinen Kommunikologi©

Så här går metoden "Magiska åttan" till
Vill du läsa artikeln i sin helhet kan du göra det här

Från tidskriften Familjemagasinet nr 1/2012. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar